|
|
---|
Petre Ţuţea
Petre Ţuţea (n. 6 octombrie 1902 - d. 3 decembrie 1991 ), economist, eseist, filosof şi om politic român.
Date biografice
Petre Ţuţea s-a născut în satul Boteni, Muscel, în familia unui preot.
A studiat la Liceul "Neagoe Basarab" din Câmpulung-Muscel şi la Liceul "George Bariţiu" din Cluj. A urmat Facultatea de Drept la Universitatea din Cluj, ajungând doctor în Drept administrativ, Magna cum Laude, 1929 În anul 1932 Fondează revista Stânga: linia generală a vremii unde semnează cu pseudonimul Petre Boteanu. La ziar colaborează Sorin Pavel şi Petre Pandrea - autorii Manifestului Crinului Alb (Gândirea, VIII, nr. 8-9/1928) şi Traian Herseni, Petru Comarnescu, Mihai D. Ralea. În 1933 este Referent în Ministerul Comerţului şi Industriei, instituţie care în 1936 îşi va schimba numele. Între anii 1933-1934 a fost ataşat la Legaţia economică română din Berlin, unde se întâlneşte cu Nae Ionescu. În 1935 a scris şi a publicat Manifestul revoluţiei naţionale împreună cu Sorin Pavel, Ioan Crăciunel, Gheorghe Tite, Nicolae Tatu şi Petre Ercuţă. Între anii 1936-1939 a fost şef de secţie în Ministerul Economiei Naţionale, Biroul de publicaţii economice şi propagandă. În 1940 a fost şef de secţie în Ministerul Comerţului Exterior.
Colaborează la diverse publicaţii, în special la ziarul "Cuvântul", condus de Nae Ionescu, unde publică numeroase articole, studii de economie şi politică. Printre ceilalţi colaboratori ai ziarului se aflau Constantin Noica, Mircea Eliade, Radu Gyr, Gheorghe Racoveanu, Mircea Vulcănescu şi mulţi alţi intelectuali ce făceau parte din generaţia anilor 1930. Între 1940-1944 a fost şef de secţie în Ministerul Războiului.
Între anii 1944-1948 a fost Director de studii în Ministerul Economiei Naţionale.
După invazia comunistă în România, Petre Ţuţea este arestat şi anchetat fără condamnare timp de 5 ani (1948-1953), apoi este arestat din nou pe 22 decembrie 1956 sub acuzaţia de uneltire contra ordinii sociale. Este condamnat la zece ani închisoare în 1957, apoi i se intentează un nou proces în 1959 şi este condamnat la 18 muncă silnică, din care a executat 8 ani (1956-1964) în diverse penitenciare, mai ales cel de la Aiud, fiind eliberat în timpul amnistiei din anul 1964, cu sănătatea zdruncinată în urma torturilor din închisoare.
Continuu sub observaţia agenţilor securităţii comuniste, Petre Ţuţea a suferit enorm, dar cu stoicism, şicanele lor repetate. Numeroasele descinderi la locuinţa sa modestă au dus la confiscarea a numeroase manuscrise, studii şi materiale, printre care o copie a proiectului Prometeu. Către sfârşitul vieţii a început o "Antropologie Creştină" concepută schematic în 6 capitole:
1 - Problemele, sau Cartea întrebărilor;
2 - Sistemele, sau Cartea întregurilor logice, autonom-matematice, paralele cu întregurile ontice;
3 - Stilurile, sau Cartea unităţilor cultural-istorice şi a modalităţilor estetice ale artelor, sau Omul estetic;
4 - Ştiinţele, sau Disciplinele spiritului omenesc;
6 - Dogmele, sau Situarea spiritului în imperiul certitudinii
Petre Ţuţea - wikipedia
Nevermore - Edgar Allan Poe
Stînd, cîndva, la miez de noapte, istovit, furat de şoapte
Din oracole ceţoase, cărţi cu tîlc tulburător,
Piroteam, uitînd de toate, cînd deodată-aud cum bate,
Cineva părea că bate – bate-n uşa mea uşor.
"E vreun trecător – gîndit-am – şi-a bătut întîmplător.
Doar atît, un trecător."
O, mai pot uita vreodată ? Vînt, decembrie cu zloată,
Jaru-agoniza, c-un straniu dans de umbre pe covor,
Beznele-mi dădeau tîrcoale – şi niciunde-n cărţi vreo cale
Să-mi aline greaua jale – jalea grea pentru Lenore –
Fata fără-asemuire – îngerii îi spun Lenore –
Nume-n lume trecător.
În perdele învinse roşul veşted de mătase
Cu-o foşnire de nelinişti, ca-ntr-un spasm chinuitor;
Şi-mi spuneam, să nu mai geamă inima zvîcnind de teamă:
"E vreun om care mă cheamă, vrînd să afle-un ajutor –
Rătăcit prin frig şi noapte vrea să ceară-un ajutor –
Nu-i decît un trecător."
Din oracole ceţoase, cărţi cu tîlc tulburător,
Piroteam, uitînd de toate, cînd deodată-aud cum bate,
Cineva părea că bate – bate-n uşa mea uşor.
"E vreun trecător – gîndit-am – şi-a bătut întîmplător.
Doar atît, un trecător."
O, mai pot uita vreodată ? Vînt, decembrie cu zloată,
Jaru-agoniza, c-un straniu dans de umbre pe covor,
Beznele-mi dădeau tîrcoale – şi niciunde-n cărţi vreo cale
Să-mi aline greaua jale – jalea grea pentru Lenore –
Fata fără-asemuire – îngerii îi spun Lenore –
Nume-n lume trecător.
În perdele învinse roşul veşted de mătase
Cu-o foşnire de nelinişti, ca-ntr-un spasm chinuitor;
Şi-mi spuneam, să nu mai geamă inima zvîcnind de teamă:
"E vreun om care mă cheamă, vrînd să afle-un ajutor –
Rătăcit prin frig şi noapte vrea să ceară-un ajutor –
Nu-i decît un trecător."
Astfel liniştindu-mi gîndul şi de spaime dezlegîndu-l
"Domnule – am spus – sau doamnă, cer iertare, vă implor;
Podidit de oboseală eu dormeam, fără-ndoială,
Şi-aţi bătut prea cu sfială, prea sfios, prea temător;
Am crezut că-i doar părere!" Şi-am deschis, netemător,
Beznă, nici un trecător.
Şi-am rămas în prag o vreme, inima simţind cum geme,
Năluciri vedeam, cum nimeni n-a avut, vreun muritor;
Noapte numai, nesfîrşită, bezna-n sinea-i adîncită,
Şi o vorbă, doar şoptită, ce-am şoptit-o eu: "Lenore!"
Doar ecou-adînc al beznei mi-a răspuns şoptit: "Lenore!"
Doar ecoul trecător.
"Domnule – am spus – sau doamnă, cer iertare, vă implor;
Podidit de oboseală eu dormeam, fără-ndoială,
Şi-aţi bătut prea cu sfială, prea sfios, prea temător;
Am crezut că-i doar părere!" Şi-am deschis, netemător,
Beznă, nici un trecător.
Şi-am rămas în prag o vreme, inima simţind cum geme,
Năluciri vedeam, cum nimeni n-a avut, vreun muritor;
Noapte numai, nesfîrşită, bezna-n sinea-i adîncită,
Şi o vorbă, doar şoptită, ce-am şoptit-o eu: "Lenore!"
Doar ecou-adînc al beznei mi-a răspuns şoptit: "Lenore!"
Doar ecoul trecător.
Întorcîndu-mă-n odaie, tîmplele-mi ardeau văpaie,
Şi-auzii din nou bătaia, parcă mai stăruitor.
"La fereastră este, poate, vreun drumeţ strein ce bate...
Nu ştiu, semnele-s ciudate, vreau să aflu tîlcul lor.
Vreau, de sînt în beznă taine, să descopăr tîlcul lor!"
Vînt şi nici un trecător.
Geamul l-am deschis o clipă şi, c-un foşnet grav de-aripă,
a intrat un Corb, străvechiul timpului stăpînitor.
N-a-ncercat vreo plecăciune de salut sau sfiiciune,
Ci făptura-i de tăciune şi-a oprit, solemn, din zbor,
Chiar pe bustul albei Palas – ca un Domn stăpînitor,
Sus, pe bust, se-opri din zbor.
Printre negurile-mi dese, parcă-un zîmbet mi-adusese,
Cum privea, umflat în pene, ţanţoş şi încrezător.
Şi-am vorbit: "Ţi-e creasta cheală, totuşi intri cu-ndrăzneală,
Corb bătrîn, strigoi de smoală dintr-al nopţii-adînc sobor!
Care ţi-e regalul nume dat de-al Iadului sobor?"
Spuse Corbul: "Nevermore!"
Mult m-am minunat, fireşte, auzindu-l cum rosteşte
Chiar şi-o vorbă fără noimă, croncănită-ntîmplător;
Însă nu ştiu om pe lume să primească-n casă-anume
Pasăre ce-şi spune-un nume – sus, pe bust, oprită-n zbor –
Pasăre, de nu stafie, stînd pe-un bust strălucitor-
Corb ce-şi spune: "Nevermore".
Dar, în neagra-i sihăstrie, alta nu părea că ştie,
Sufletul şi-l îmbrăcase c-un cuvînt sfîşietor.
Mult rămase, ca o stană.n-a mişcat nici fulg, nici pană,
Pînă-am spus: "S-au dus, în goană, mulţi prieteni, mulţi, ca-n zbor –
Va pleca şi el, ca mîine, cum s-a dus Nădejdea-n zbor".
Spuse Corbul: "Nevermore".
Uluit s-aud că-ncearcă vorbă cugetată parcă,
M-am gîndit: "E-o vorbă numai, de-altele-i neştiutor.
L-a-nvăţat vreun om, pe care Marile Dezastre-amare
L-au purtat fără-ncetare cu-ăst refren chinuitor –
Bocetul Nădejdii-nfrînte i-a ritmat, chinuitor,
Doar cuvîntul: «Nevermore»"'.
Şi-auzii din nou bătaia, parcă mai stăruitor.
"La fereastră este, poate, vreun drumeţ strein ce bate...
Nu ştiu, semnele-s ciudate, vreau să aflu tîlcul lor.
Vreau, de sînt în beznă taine, să descopăr tîlcul lor!"
Vînt şi nici un trecător.
Geamul l-am deschis o clipă şi, c-un foşnet grav de-aripă,
a intrat un Corb, străvechiul timpului stăpînitor.
N-a-ncercat vreo plecăciune de salut sau sfiiciune,
Ci făptura-i de tăciune şi-a oprit, solemn, din zbor,
Chiar pe bustul albei Palas – ca un Domn stăpînitor,
Sus, pe bust, se-opri din zbor.
Printre negurile-mi dese, parcă-un zîmbet mi-adusese,
Cum privea, umflat în pene, ţanţoş şi încrezător.
Şi-am vorbit: "Ţi-e creasta cheală, totuşi intri cu-ndrăzneală,
Corb bătrîn, strigoi de smoală dintr-al nopţii-adînc sobor!
Care ţi-e regalul nume dat de-al Iadului sobor?"
Spuse Corbul: "Nevermore!"
Mult m-am minunat, fireşte, auzindu-l cum rosteşte
Chiar şi-o vorbă fără noimă, croncănită-ntîmplător;
Însă nu ştiu om pe lume să primească-n casă-anume
Pasăre ce-şi spune-un nume – sus, pe bust, oprită-n zbor –
Pasăre, de nu stafie, stînd pe-un bust strălucitor-
Corb ce-şi spune: "Nevermore".
Dar, în neagra-i sihăstrie, alta nu părea că ştie,
Sufletul şi-l îmbrăcase c-un cuvînt sfîşietor.
Mult rămase, ca o stană.n-a mişcat nici fulg, nici pană,
Pînă-am spus: "S-au dus, în goană, mulţi prieteni, mulţi, ca-n zbor –
Va pleca şi el, ca mîine, cum s-a dus Nădejdea-n zbor".
Spuse Corbul: "Nevermore".
Uluit s-aud că-ncearcă vorbă cugetată parcă,
M-am gîndit: "E-o vorbă numai, de-altele-i neştiutor.
L-a-nvăţat vreun om, pe care Marile Dezastre-amare
L-au purtat fără-ncetare cu-ăst refren chinuitor –
Bocetul Nădejdii-nfrînte i-a ritmat, chinuitor,
Doar cuvîntul: «Nevermore»"'.
Corbul răscolindu-mi, însă, desnădejdea-n suflet strînsă,
Jilţul mi l-am tras alături, lîngă bustul sclipitor;
Gînduri rînduiam, şi vise, doruri, şi nădejdi ucise,
Lîngă vorba ce-o rostise Corbul nopţii, cobitor –
Cioclu chel, spectral, sinistru, bădăran şi cobitor –
Vorba Never – Nevermore.
Nemişcat, învins de frică, însă negrăind nimică,
Îl priveam cum mă fixează, pînă-n gînd străbătător,
Şi simţeam iar îndoiala, mîngîiat de căptuşeala
Jilţului, pe care pala rază-l lumina uşor –
Dar pe care niciodată nu-l va mîngîia, uşor,
Ea, pierduta mea Lenore.
Şi-am simţit deodată-o boare, din căţui aromitoare,
Nevăzuţi pluteau, c-un clinchet, paşi de înger pe covor;
"Ţie, ca să nu mai sîngeri, îţi trimite Domnul îngeri" –
Eu mi-am spus – "să uiţi de plîngeri, şi de dusa ta Lenore.
Bea licoarea de uitare, uită gîndul la Lenore !"
Spuse Corbul : "Nevermore".
"Tu, profet cu neagră pană, vraci, oracol, sau satană,
Sol al Beznei sau Gheenei, dacă eşti iscoditor,
În noroasa mea ruină, lîngă-un ţărm fără lumină,
Unde spaima e regină – spune-mi, spune-mi te implor,
Este-n Galaad – găsi-voi un balsam alinător?"
Spuse Corbul: "Nevermore".
"Tu, profet cu neagră pană, vraci, oracol, sau satană,
Spune-mi, pe tăria bolţii şi pe Domnul iertător,
Sufletu-ntîlni-va oare, în Edenul plin de floare,
Cea mai pură-ntre fecioare – îngerii îi spun Lenore –
Fata căreia şi-n ceruri îngeri îi spun Lenore?"
Spuse Corbul: "Nevermore".
"Fie-ţi blestemat cuvîntul! Piei, cu beznele şi vîntul,
Piei în beznă şi furtună, sau pe ţărmul Nopţii-n zbor!
Nu-mi lăsa nici fulg în casă din minciuna-ţi veninoasă!
Singur pentru veci mă lasă ! Pleacă de pe bust în zbor!
Scoate-ţi pliscu-nfipt în mine, pleacă la Satan, în zbor!"
Spuse Corbul: "Nevermore".
Şi de-atunci, pe todeauna, Corbul stă, şi stă într-una,
Sus, pe albul bust, deasupra uşii mele, pînditor,
Ochii veşnic stau de pază, ochi de demon ce visează,
Lampa îşi prelinge-o rază de pe pana-i pe covor;
Ştiu, eu n-am să scap din umbra-i nemişcată pe covor.
Niciodată – Nevermore.
Jilţul mi l-am tras alături, lîngă bustul sclipitor;
Gînduri rînduiam, şi vise, doruri, şi nădejdi ucise,
Lîngă vorba ce-o rostise Corbul nopţii, cobitor –
Cioclu chel, spectral, sinistru, bădăran şi cobitor –
Vorba Never – Nevermore.
Nemişcat, învins de frică, însă negrăind nimică,
Îl priveam cum mă fixează, pînă-n gînd străbătător,
Şi simţeam iar îndoiala, mîngîiat de căptuşeala
Jilţului, pe care pala rază-l lumina uşor –
Dar pe care niciodată nu-l va mîngîia, uşor,
Ea, pierduta mea Lenore.
Şi-am simţit deodată-o boare, din căţui aromitoare,
Nevăzuţi pluteau, c-un clinchet, paşi de înger pe covor;
"Ţie, ca să nu mai sîngeri, îţi trimite Domnul îngeri" –
Eu mi-am spus – "să uiţi de plîngeri, şi de dusa ta Lenore.
Bea licoarea de uitare, uită gîndul la Lenore !"
Spuse Corbul : "Nevermore".
"Tu, profet cu neagră pană, vraci, oracol, sau satană,
Sol al Beznei sau Gheenei, dacă eşti iscoditor,
În noroasa mea ruină, lîngă-un ţărm fără lumină,
Unde spaima e regină – spune-mi, spune-mi te implor,
Este-n Galaad – găsi-voi un balsam alinător?"
Spuse Corbul: "Nevermore".
"Tu, profet cu neagră pană, vraci, oracol, sau satană,
Spune-mi, pe tăria bolţii şi pe Domnul iertător,
Sufletu-ntîlni-va oare, în Edenul plin de floare,
Cea mai pură-ntre fecioare – îngerii îi spun Lenore –
Fata căreia şi-n ceruri îngeri îi spun Lenore?"
Spuse Corbul: "Nevermore".
"Fie-ţi blestemat cuvîntul! Piei, cu beznele şi vîntul,
Piei în beznă şi furtună, sau pe ţărmul Nopţii-n zbor!
Nu-mi lăsa nici fulg în casă din minciuna-ţi veninoasă!
Singur pentru veci mă lasă ! Pleacă de pe bust în zbor!
Scoate-ţi pliscu-nfipt în mine, pleacă la Satan, în zbor!"
Spuse Corbul: "Nevermore".
Şi de-atunci, pe todeauna, Corbul stă, şi stă într-una,
Sus, pe albul bust, deasupra uşii mele, pînditor,
Ochii veşnic stau de pază, ochi de demon ce visează,
Lampa îşi prelinge-o rază de pe pana-i pe covor;
Ştiu, eu n-am să scap din umbra-i nemişcată pe covor.
Niciodată – Nevermore.
Decret: Vineri - Nick Cave
Dau decret: "Prin voia Mea, ziua de vineri o declar ziua de Nick Cave", probabil m-a ajutat ploaia ce se pregateste sa ne ude si Tom Waits-ul lui Silviu Munteanu - Tigara, cafeaua, [demi]secul si Tom Waits
Red Right Hand
Nick Cave & P.J Harvey -Henry Lee
The Mercy Seat
Nick Cave & The Bad Seeds "Do you love me?"
Kronos Quartet - concert
Kronos Quartet in concert la Bucuresti
De peste 30 de ani, Kronos Quartet –
David Harrington (vioara),
John Sherba (vioara),
Hank Dutt (viola) si
Jeffrey Zeigler (violoncel)
– îsi urmeaza propria viziune, combinînd spiritul inovator cu extinderea continua a orizonturilor formatului de cvartet de coarde.
De-a lungul carierei lor, Kronos Quartet au avut multe colaborari cu “parintele minimalismului” Terry Riley, Philip Glass, Steve Reich, Taraf de Haïdouks, Sigur Rós, Nine Inch Nails sau Amon Tobin. Kronos Quartet au aparut live alaturi de Allen Ginsberg, Zakir Hussain, Björk, Tom Waits sau David Bowie si au contribuit la albumele unor trupe sau muzicieni ca Faith No More, Dave Matthews, Nelly Furtado sau Rokia Traoré.
Muzica cvartetului Kronos a fost folosita de nenumarate în film - Requiem For A Dream, The Fountain, Heat, 21 Grams sau True Stories fiind doar cîteva astfel de exemple.
Kronos Quartet petrec 5 luni pe an în turneu – în sali clasice de concerte, cluburi sau festivaluri din întreaga lume, printre care se remarca: festivalurile WOMAD, Ars Electronica, Donaufest, salile Carnegie Hall din New York sau Barbican din Londra, Concertgebouw din Amsterdam, Sala de Concerte din Shanghai sau Opera din Sydney.
Kronos Quartet va fi prezent la Bucuresti pe data de 11 mai 2008, la Studioul de Concerte “Mihail Jora” al Radiodifuziunii Române. - bilet.ro
Requiem For A Dream
Foxy Lady [Jimi Hendrix cover]
Sun Rings
..ca de obicei, ce aflu legat de muzica, aflu de la Silviu Munteanu, ceea ce va doresc si voua. (daca e vorba de muzica gasiti muzica pentru premianti pe blogul lui: http://domnul-s.blogspot.com/)
BH Fanaticos
Nu sunt microbist! Asta in primul rand. Nu ma prind care e faza cu fotbalul, si nu gasesc nici o placere in el, asta fara a avea in intentie sa ii desconsider pe adevaratii fani ai fotbalului .. in nici un caz. Ceea ce ma deranjeaza, ca sa zic asa, este neseriozitatea poporului roman, in speta a microbistilor. Pai cum e posibil ca o tara ca Romania, cu un trecut atat de vast, o cultura atat de bogata, sa devina intr-un asa scurt timp o tara de cocalari si manelisti? In sprijinul acestei afirmatii obiective mi-a venit un imn, al unei galerii de suporteri bosniaci si anume BH Fanaticos, care pe mine m-a uimit prin impozanta lui, si muzicalitatea cu un mesaj atat de adanc. Va invit asadar sa il ascultati, si apoi sa imi raspundeti la o intrebare: De ce nu avem si noi romanii un corespondent? (asta dupa ce aseara am cautat imnuri ale galeriilor Steaua, Dinamo, CFR Cluj, UCraiova ... si .. dezamagire totala).
Iata deci imnul BH Fanaticos:
Ljiljani zlatni, opet smo s vama,
Ponovo nebo će gorit nad nama.
Jaki k'o kamen Staroga mosta,
na nas je majka Bosna ponosna.
BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF.
Neka se trese, neka se ori,
stadion cijeli ima da gori.
Od Viliniusa, do Marakane,
imamo muda, idemo svuda.
BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF.
Jebemo savez, jebemo vladu,
ginemo za njih a oni nas kradu,
jer izdaja to je njihova furka,
hajmo ih rušit diže se buka.
Gazi sve četnike, sve su to pičkice,
gazi sve četnike, sve su to pičkice.
Zastave Bosne neka se viju,
ljiljani naši bitku sad biju.
Najjači mi smo, pjesma nas nosi,
sinovi Bosne, FANATICOSI.
BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF.
Vaše bakljade sve slabije gore,
trenutak se čeka, igrači se bore.
Suze vam teške i svi ste vi mali,
kada vam Sergej mrežu zapali.
Tribine sve gorit će, stadion planut će.
Svako srce pucat će, punim glasom pjevaće.
BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF,
BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF.
Cautand imagini cu BHFanaticos am gasit si imaginea asta, spre incantarea ochilor baietilor :P .
Iata deci imnul BH Fanaticos:
Ljiljani zlatni, opet smo s vama,
Ponovo nebo će gorit nad nama.
Jaki k'o kamen Staroga mosta,
na nas je majka Bosna ponosna.
BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF.
Neka se trese, neka se ori,
stadion cijeli ima da gori.
Od Viliniusa, do Marakane,
imamo muda, idemo svuda.
BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF.
Jebemo savez, jebemo vladu,
ginemo za njih a oni nas kradu,
jer izdaja to je njihova furka,
hajmo ih rušit diže se buka.
Gazi sve četnike, sve su to pičkice,
gazi sve četnike, sve su to pičkice.
Zastave Bosne neka se viju,
ljiljani naši bitku sad biju.
Najjači mi smo, pjesma nas nosi,
sinovi Bosne, FANATICOSI.
BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF.
Vaše bakljade sve slabije gore,
trenutak se čeka, igrači se bore.
Suze vam teške i svi ste vi mali,
kada vam Sergej mrežu zapali.
Tribine sve gorit će, stadion planut će.
Svako srce pucat će, punim glasom pjevaće.
BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF,
BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF, BHF.
Cautand imagini cu BHFanaticos am gasit si imaginea asta, spre incantarea ochilor baietilor :P .
Lacul Tarlung Sacele
Lacul Tarlung
Tip zona : munte
Bazin : Tarlung (Paraul Dracului)
Munti : Muntii Barsei - Muntii Baiului
Rau : Tarlung (Paraul Dracului) la confluenta cu Raul Garcin
Origine : acumulare
Asezare : Deal La Hamei (1101m alt)
Dimensiuni : 745m alt, 37m adanc, 123ha
Acces : Sacele
Judet : Brasov
Trasee: Sacele : Sacele - Lacul Tarlung-Sacele - Pasul Bratocea - Cheia - Manastirea Suzana - Maneciu
Ţara Bârsei este o depresiune dispusă în interiorul arcului Carpatic, reprezentând partea estică a depresiunii Braşovului. Este delimitată de localitatea Apaţa la nord, Munţii Piatra Mare, Postăvaru şi localitatea Bran la sud, Munţii Perşani şi Măgura Codlei la vest şi râurile Tărlung, Râul Negru şi Olt spre est.
Ţara Bârsei este o depresiune situată la circa 400 – 550 m deasupra nivelului mării. Ea include o serie de munţi (Postăvaru - 1.802 m, Tâmpa - 960 m, Măgura Codlei - 1.294 m) şi dealuri (Lempeş, dealurile braşovene, dealurile brănene, dealurile săcelene). Culmile înconjurătoare au înălţimi mai mari.
Cel mai important râu al Ţării Bârsei este Oltul. Acesta intră în zonă în dreptul localităţii Lunca Câlnicului, de unde urcă spre nord şi iese în dreptul localităţii Apaţa. În şesul depresionar bârsan, până la Bod, Oltul prezintă numeroase meandre, precum şi braţe părăsite şi o luncă inundabilă considerabilă. Albia sa depăşeşte rareori zece metri în lăţime, iar adâncimea variază între 0,5 şi 4 metri. Debitul râului în dreptul localităţii Feldioara atinge în medie 30 m³/s, însă primăvara, condiţionat de factorii de climă, poate ajunge până la sute de m³/s. Spre exemplu, în 1932 s-a înregistrat o puternică undă de viitură provocată de topirea intensă a zăpezilor, ceea ce a dus la înregistrarea, în dreptul localităţii Feldioara, a unui debit de 358 m³/s şi a unui volum de circa 740 milioane m³.
Teritoriul Ţării Bârsei este străbătut de o serie de râuri repezi de munte ce se scurg în Olt. Datorită faptului că gura lor de vărsare estea apropiată izvoarelor, debitul acestor râuri de munte este mic. Totuşi, pantele sunt accentuate, mai ales în zona muntoasă, ceea ce determină o putere de eroziune şi un transport pronunţată. De la est la vest acestea sunt:
Râul Negru cu
- Tărlung
Bârsa, cel mai lung afluent al Oltului din Ţara Bârsei şi din judeţ, având 68,4 km şi un debit de 2,9 m³/s la Zărneşti. Aceasta cu
- Turcu
- Sohodol
Ghimbăşel, având debitele 1,8 m³/s la Râşnov şi 2,8 m³/s la vărsare. Acesta cu
- Timişul Sec
- Canalul Timiş
- Pietrele lui Solomon
- Sânpetru (sau Durbav)
Homorod cu
- Vulcăniţa
Crizbav
Fauna Ţării Bârsei este asemănătoare celei existente în Europa Centrală. Dintre toate, fauna de mamifere este puternic reprezentată.
Prin pădurile de conifere şi foioase sălăşluiesc animale caracteristice: ursul brun, cerbul carpatin, căpriorul, lupul, mistreţii, jderii, pisicile sălbatice, râşii, vulpile, nevăstuicile şi dihorii. Dintre rozătoare: veveriţele, pârşul (mare, mai rar cel mic), şoarecii. Zonele joase ale depresiunii sunt populate cu iepuri.
Păsări mai întâlnite sunt potârnichea, vrabia şi porumbelul, în pădurea de lângă Prejmer existând câteva specii ocrotite: vântureii, şorliţa, şorecarii comuni, şorecarii de iarnă, striga de Ural şi huhurezul. De asemenea, în preajma Oltului se pot întâlni raţe sălbatice şi berze.
Reptilele sunt puţine: vipera, şarpele de apă, şopârlele. Amfibienii sunt reprezentaţi de salamandre, tritoni şi broaşte.
Ihtiofauna este bogată, atât în râurile de munte, cât şi în Olt.
Coleopterele şi lepidopterele sunt întâlnite în aproape tot arealul Ţării Bârsei.
Rezervaţii naturale şi areale protejate
Pe tot cuprinsul Ţării Bârsei şi a comunei Şercaia s-au pus sub ocrotire întinse suprafeţe de teren, care prezintă interes ştiinţific, social şi estetic.
Cea mai cunoscută rezervaţie este Poiana cu narcise din Dumbrava Vadului, având o suprafaţă de peste 400 ha. Această zonă cu păduri de stejar şi poieni multe se caracterizează prin abundenţa narciselor, plante favorizate în primul rând de solul podzolic cu urme de mlaştină şi de umbra slabă a arborilor.
Complexul de mlaştini eutrofe din Ţara Bârsei le reuneşte pe cele de la Dumbrăviţa, Stupini, Prejmer şi Hărman. Acestea sunt caracterizate de varietăţile de plante relictare, nordice. Aici se întâlnesc coada iepurelui, fâneţe cu caracter mezohigrofil, trestiişuri şi cenoze care adăpostesc jimla.
Rezervaţiile cu ochiuri de vegetaţie stepică, prezente pe versanţii însoriţi ai Muntelui Tâmpa şi ai dealului Lempeş, păstrează o floră dintr-o perioadă xerotermă (d. ex. rogozul pitic), precum şi câteva endemisme. De asemenea, Rezervaţia naturală Tâmpa protejează şi o serie de specii de animale şi insecte.
Ocrotite mai sunt şi bălţile de lângă Rotbav, în care se găsesc plante formate din relictul terţiar Stratiotes aloides.
... si cam asta a fost lectia de geografie pe ziua de azi. Mi-a placut lacul asta intr-un asa mare fel incat am zis ca e musai sa scriu despre el si zona in care se afla. Vizitati orice in aceasta minunata tara, pentru ca aveti ce vedea!
Alege-ţi stăpânii cu grijă
"ALEGE-ŢI STĂPÂNII CU GRIJĂ", SPOTUL CARE NELINIŞTEŞTE CNA. SUNTEŢI DE ACORD CU DECIZIA CNA?
"Alege-ţi stăpânii cu grijă, spotul care nelinişteşte CNA. Sunteţi de acord cu decizia CNA?CNA a decis să se implice în actuala campanie electorală, părtinitor, căutând nod în papură atunci când nu este cazul. Acest lucru este demonstrat de decizia de marţi a Consiliului, prin care se interzice de la difuzare spotul "Alege-ţi stăpânii cu grijă", difuzat de Antena 3. În esenţă, CNA reproşează acestui clip faptul că este "antisocial" şi "negativist", că "face apologia comunismului" şi că se referă la preşedinţii ţării, în condiţiile în care acum urmează să se desfăşoare alegerile locale. Mai mult, s-a considerat că acest clip ar îndemna populaţia să nu voteze. Deşi unii dintre membrii Consiliului au admis că acest clip este bine produs, decizia finală a fost cea de a interzice difuzarea lui.
Decizia CNA nu are nici o justificare în realitate. Clipul difuzat de Antena 3, şi realizat de Dan Pavel, premiant APTR, nu are nicio legătură cu motivaţia CNA. Spotul nu poate fi considerat antisocial, atâta timp cât el, prin mesajul său, nu îndeamnă la nici un fel de acţiuni îndreptate împotriva societăţii. Metafora turmei de oi şi a lupului, transpusă într-un cadru SF, este doar o încercare de a atrage atenţia publicului tocmai pentru a se feri de astfel de practici. Mesajul transmis: "Alege-ţi stăpânii cu grijă" nu poate fi interpretat ca un îndemn împotriva participării la vot. Acest mesaj este doar un îndemn la responsabilizarea alegătorilor, pentru a fi siguri că vor alege la vot acel candidat care le reprezintă cel mai bine interesele. Iar faptul că în clip apar preşedinţii României moderne, exprimă doar o realitate istorică.
Aşadar, decizia CNA nu are absolut nici o justificare. Antena 3 a decis ca până când CNA va transmite un comunicat oficial legat de această decizie, să continue difuzarea spotului. Oricum, indiferent de decizia CNA, campania "Alege-ţi stăpânii cu grijă" va continua pe Internet. Clipul a fost deja postat de foarte mulţi utilizatori pe bloguri şi site-uri. El poate fi urmărit şi pe site-ul antena3.ro. Aşteptăm opiniile voastre legate de acest clip. Sunteţi de acord cu decizia CNA?" - antena3
Iată clipul "Alege-ţi stăpânii cu grijă":
"Alege-ţi stăpânii cu grijă, spotul care nelinişteşte CNA. Sunteţi de acord cu decizia CNA?CNA a decis să se implice în actuala campanie electorală, părtinitor, căutând nod în papură atunci când nu este cazul. Acest lucru este demonstrat de decizia de marţi a Consiliului, prin care se interzice de la difuzare spotul "Alege-ţi stăpânii cu grijă", difuzat de Antena 3. În esenţă, CNA reproşează acestui clip faptul că este "antisocial" şi "negativist", că "face apologia comunismului" şi că se referă la preşedinţii ţării, în condiţiile în care acum urmează să se desfăşoare alegerile locale. Mai mult, s-a considerat că acest clip ar îndemna populaţia să nu voteze. Deşi unii dintre membrii Consiliului au admis că acest clip este bine produs, decizia finală a fost cea de a interzice difuzarea lui.
Decizia CNA nu are nici o justificare în realitate. Clipul difuzat de Antena 3, şi realizat de Dan Pavel, premiant APTR, nu are nicio legătură cu motivaţia CNA. Spotul nu poate fi considerat antisocial, atâta timp cât el, prin mesajul său, nu îndeamnă la nici un fel de acţiuni îndreptate împotriva societăţii. Metafora turmei de oi şi a lupului, transpusă într-un cadru SF, este doar o încercare de a atrage atenţia publicului tocmai pentru a se feri de astfel de practici. Mesajul transmis: "Alege-ţi stăpânii cu grijă" nu poate fi interpretat ca un îndemn împotriva participării la vot. Acest mesaj este doar un îndemn la responsabilizarea alegătorilor, pentru a fi siguri că vor alege la vot acel candidat care le reprezintă cel mai bine interesele. Iar faptul că în clip apar preşedinţii României moderne, exprimă doar o realitate istorică.
Aşadar, decizia CNA nu are absolut nici o justificare. Antena 3 a decis ca până când CNA va transmite un comunicat oficial legat de această decizie, să continue difuzarea spotului. Oricum, indiferent de decizia CNA, campania "Alege-ţi stăpânii cu grijă" va continua pe Internet. Clipul a fost deja postat de foarte mulţi utilizatori pe bloguri şi site-uri. El poate fi urmărit şi pe site-ul antena3.ro. Aşteptăm opiniile voastre legate de acest clip. Sunteţi de acord cu decizia CNA?" - antena3
Iată clipul "Alege-ţi stăpânii cu grijă":
Avatare mandiuciene
Vitas
"Vitas (born February 19, 1981), is a Latvian-born Russian pop singer, composer, actor and fashion designer. He is most commonly known by his first name Vitas, or Витас in Russian. Much of his music is straightforward pop influenced by techno, and occasionally classical opera.
He has received much of his fame through Russian television and is planning to sign to entertainment labels in countries such as China, Korea, and Japan in order to expand to those markets. Vitas' 2005 video "Opera#2" has been forwarded frequently via the Internet, which accounts for much of his worldwide recognition."- wikipedia
"On March 29, 2002 he gave a solo concert to a packed house at the State Kremlin Palace, becoming the youngest artist to ever perform there. Vitas got an invitation from Lucio Dalla, the composer, who created "In Memory of Caruso", to perform this famous song together with the author at the concert "San Remo in Moscow" held in the State Kremlin Palace. Vitas’ voice enchanted not only the audience but Mr. Dalla himself. So the composer invited Vitas to come to Rome to take part in the rehearsals of "Toska", the modern version of the legendary opera.
Vitas presented his second solo program "The Songs of My Mother" in the Concert Hall "RUSSIA", Moscow in November 2003. Two albums: "The Songs of My Mother" and "Mama" of the artist were released for the premiere. The album "The Songs of My Mother" included the songs which are considered to be the gold reserves of Russian pop-music. Another album "Mama" included only the new songs composed by Vitas. In March 2003 he gave 264 solo concerts in places including Russia, Australia, U.S., Canada, Israel, Germany, Kazakhstan, Lithuania, Latvia, Estonia, Georgia, Tajikistan, Ukraine, Belarus."- wikipedia
Controversy
"The sounds from Vitas' recordings exhibit an unusually high vocal register, which has led many to speculate that his recordings are altered and that his live performances are lip synched. These speculations briefly gained media attention in Russia. Vitas and his producer have both denied the rumors. Fans who attend his concerts continue to assert that Vitas sings live. During a 2003 live performance Vitas swung his microphone away from his voice several times in an attempt to prove that he was singing live.
Appropriately, Vitas starred in a murder mystery television series in which he played a pop singer with an unusually high voice.
Although some accuse Vitas of being a castrato, this vocal range is easily within reach of the classically-trained countertenor or male sopranist. Similar to the "whistle register" of the female voice, the countertenor sings in what many describe as a highly developed falsetto register while the sopranist sings in his head register using a different technique." - wikipedia
He has received much of his fame through Russian television and is planning to sign to entertainment labels in countries such as China, Korea, and Japan in order to expand to those markets. Vitas' 2005 video "Opera#2" has been forwarded frequently via the Internet, which accounts for much of his worldwide recognition."- wikipedia
"On March 29, 2002 he gave a solo concert to a packed house at the State Kremlin Palace, becoming the youngest artist to ever perform there. Vitas got an invitation from Lucio Dalla, the composer, who created "In Memory of Caruso", to perform this famous song together with the author at the concert "San Remo in Moscow" held in the State Kremlin Palace. Vitas’ voice enchanted not only the audience but Mr. Dalla himself. So the composer invited Vitas to come to Rome to take part in the rehearsals of "Toska", the modern version of the legendary opera.
Vitas presented his second solo program "The Songs of My Mother" in the Concert Hall "RUSSIA", Moscow in November 2003. Two albums: "The Songs of My Mother" and "Mama" of the artist were released for the premiere. The album "The Songs of My Mother" included the songs which are considered to be the gold reserves of Russian pop-music. Another album "Mama" included only the new songs composed by Vitas. In March 2003 he gave 264 solo concerts in places including Russia, Australia, U.S., Canada, Israel, Germany, Kazakhstan, Lithuania, Latvia, Estonia, Georgia, Tajikistan, Ukraine, Belarus."- wikipedia
Controversy
"The sounds from Vitas' recordings exhibit an unusually high vocal register, which has led many to speculate that his recordings are altered and that his live performances are lip synched. These speculations briefly gained media attention in Russia. Vitas and his producer have both denied the rumors. Fans who attend his concerts continue to assert that Vitas sings live. During a 2003 live performance Vitas swung his microphone away from his voice several times in an attempt to prove that he was singing live.
Appropriately, Vitas starred in a murder mystery television series in which he played a pop singer with an unusually high voice.
Although some accuse Vitas of being a castrato, this vocal range is easily within reach of the classically-trained countertenor or male sopranist. Similar to the "whistle register" of the female voice, the countertenor sings in what many describe as a highly developed falsetto register while the sopranist sings in his head register using a different technique." - wikipedia
Ecologizare - Ziua canionului Sapte Scari
Dragilor, niste prieteni cauta voluntari pentru o actiune de "cosmetizare" a zonei de langa Canionul 7Scari de langa Brasov. Actiunea va avea loc sambata, incepand cu ora 10 a.m. Detaliile sunt scrise pe afisul de mai sus, dar daca aveti nevoie de informatii in plus, puteti sa ma contactati pe mine sau pe doamna Micaela Jugravu (la tel. 0722.357.155 sau la adresa de mail micaela.jugravu@ceccarf.ro).
Nissan 350 Z
Alaltaieri ne-am hotarat sa mergem la Râşnov, eventual Bran. Am ajuns la Râşnov, insa n-a fost cale sa vedem cetatea pentru ca se pregatea raliul Brasovului si drumul era blocat. Fiind acolo totusi, nu m-am putut abtine si am mers sa vad daca vad vreo masina mai rasarita, si... surpriza! Intre masinile de raliu ce se aflau acolo, ceva galben mi-a furat privirea, un Nissan 350 Z, intamplator una dintre masinile sport ce se regaseste in preferintele mele. Asa ca am pus mana pe aparat si am fotografiat-o, fotografii pe care ma simt dator sa le impartasesc cu voi, mai ales cu pasionatii de masini. Iata in cele ce urmeaza o masina cel putin frumoasa.
.... pentru nelamuriti .. da! are NOS (nitrous oxide) - iata si pentru cei care nu stiu ce este nitrous oxide, un link: nitrous oxide
Subscribe to:
Posts (Atom)